Merhaba:
2015 Ekim Dönemi Doçentlik Yayın Aşaması Başvurularına ait “ANAHTAR
KELİMELER VE KODLARI TABLOSU”nun 2019 yılı Ekim ayı için yenilenmiş tablosu beni
bu yazıyı yazmaya zorlayınca ortaya bana göre ilginç şeyler çıktı. Merak
edenler için adres:
Tabloya “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” bilim
alanı için baktığımda;
BİLİM ALANLARI VE ANAHTAR KELİMELER
( 2019 Ekim Dönemi Başvurularına ait Bilim
Alanları ve Anahtar Kelimeler)
Kod
|
Temel
Alan
|
Bilim
Alanı
|
Anahtar
Kelime
|
11301
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Açık ve Uzaktan Öğrenme
|
11302
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Bilişim Teknolojileri Eğitimi
|
11303
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Eğitim Teknolojileri
|
11304
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Materyal Geliştirme
|
11305
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Öğretim Tasarımı
|
11306
|
Eğitim Bilimleri
|
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
|
Uzaktan Eğitim Tasarımı ve Yönetimi
|
Bu bilim alanı için belirlenen “Anahtar Kelimeler” içinde bir tane bile “Bilgisayar” kelimesini görmeyince bir araştırayım bakalım ne çıkacak diye yola koyuldum.
Dokümanda anahtar kelime olarak “Bilgisayar” araştırıldığında
51 sonuç bulunuyor, bunların 6 tanesi “Bilgisayar
ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” bilim alanından gelirken 32 tanesi “Bilgisayar
Bilimleri ve Mühendisliği” bilim alanından geliyor.
Bilgisayar
Bilimleri ve Mühendisliği” bilim alanında içinde bilgisayar sözcüğü geçen 6
tane anahtar kelime bulunurken (“Bilgisayar Sistem Yapısı ve Donanımı, Bilgisayar
Sistem Yazılımı, Bilgisayar ve İletişim Ağları, Bilgisayar Yazılımı, İnsan-Bilgisayar
Etkileşimi, Kuantum Bilgisayarları”) her nedense “Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi” bilim alanındaki anahtar kelimeler arasında sihirli
kelime “Bilgisayar” yer almıyor. Buna karşın “Bilişim Teknolojileri Eğitimi” anahtar
kelimesi “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” bilim alanında yer
alırken ilgili tabloda “Bilişim Teknolojileri” araştırıldığında sadece bir
sonuç bulanabiliyor, kısacası bilim alanı ya da anahtar kelime olarak sayıyla “1”
sonuçla karşılaşılıyor.
Bilgisayar alanıyla ilgili anahtar kelimelere şöyle bir bakınca
aşağıdaki tabloda yer alan bazı anahtar kelimelerin 21. yüzyılda yeni
nesillerden beklenen becerilerin edinilmesi ve üretici ülkeler arasında yer
alabilmemiz çok yol gösterici olduğunu düşünüyorum.
Programlama Dilleri
|
Robotik
|
Sanal Gerçeklik
|
Veri Tabanları
|
Yapay Öğrenme
|
Yapay Zeka
|
Bilgisayar Sistem Yazılımı
|
Bilgisayar ve İletişim Ağları
|
Bilgisayar Yazılımı
|
Bulut Bilişim
|
Canlandırma/Animasyon
|
İnsan‐Bilgisayar Etkileşimi
|
Tam bu noktada, “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” bölümlerinde tam zamanlı görev yapacak öğretim üyesi arkadaşların belirli bir oranının yukarıda anahtar kelimeleri sıralanan kavramların öğrenilmesine yardımcı olabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip olması yeni nesil öğretmenlerimizin yetiştirilmesinde kilit role sahip olacaktır.
“Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi” bölümlerinin anahtar kelimeleri “Açık ve Uzaktan Öğrenme, Bilişim Teknolojileri Eğitimi, Eğitim Teknolojileri, Materyal Geliştirme, Öğretim Tasarımı, Uzaktan Eğitim Tasarımı ve Yönetimi”ne sınırlandırılacak olursa bu öğretim üyesi gurubun yetiştireceği öğretmenler ancak yeni çağı “uzaktan” fakat açık bir şekilde takip etmekten öteye geçemeyecektir.
Bu anahtar kelimelerle sınırlandırılmış bilim alanından mezun olacak öğretmenlerin çağın öğrencilerinin ihtiyaçlarını karşılayamayacağını anlayabilmek için okuma-yazma bilmenin yeterli olacağını düşünüyorum ve bu kelimeleri belirleyen arkadaşların ufukları önünde ne yapacağımı bilemiyorum.
Yeni nesil eğer Öğretmenlerin eseri olacaksa, onları bu bilgi, beceri ve tutumlara sahip Öğretmenler olarak yetiştirmekte birilerinin görevi olmalı diye düşünüyor aklımda kalan bir süslü sözle bitirmek istiyorum;
“İlgililer bilgisiz, bilgililer yetkisiz”
Saygılarımla,
11/11/2019