"Sorunlar, onları yaratanların mantığı ile
çözümlenemez" A. Einstein
Son günlerde dinlediğim birçok PISA 2012 rapor sunumunda
Türkiye'nin durumundan hiçte iyi bahsedilmediğini söylecek olursam genel
eğilimin dışında bir gerçekten bahsetmiş olmayacağım. Bu sonuçları dinlerken
bir noktanın gözden kaçtoğını düşüneek araştırmaya başladım ve gördüm ki
benzeri kayagıyı benden başka taşıyanlarda
var (1). Bu sınavlara Çin ülke olarak katılmak yerine bazı seçilmiş bölgeler
olarak yer alırken Hindistan ülke olarak dışarıda kalmayı tercih etti. Bu açıdan bakınca PISA 2012'ye katılan
ülkeler arasında nüfus olarak katılan en büyük ülke Amerika Birleşik Devletleri
oldu (Tablo 1).
Ülke
|
Nüfus
|
Ortalama Puan
|
Sırlama
|
1. Amerika Birleşik
Devletleri
|
317,000,000
|
481
|
36
|
2. Endonezya
|
238,000,000
|
375
|
64
|
3. Brezilya
|
201,000,000
|
391
|
58
|
4. Rusya
|
144,000,000
|
482
|
34
|
5. Japonya
|
127,000,000
|
536
|
7
|
6. Meksika
|
118,000,000
|
413
|
53
|
7. Vietnam
|
90,000,000
|
511
|
17
|
8. Almanya
|
81,000,000
|
514
|
16
|
9. Türkiye
|
76,000,000
|
448
|
45
|
10. Thailand
|
66,000,000
|
427
|
49
|
Nüfüsu 100 milyonun üzerinde olan ülkelerin 65 ülke
arasındaki ortalaması 42 olarak ortaya çıkıyor. Matematik sınavında en başarılı
olan 10 ülkeye baktığımızda;
Sıralama/Ülke
|
Nüfus
|
Ortalama Puan
|
1. Şaghay
|
24,000,000
|
613
|
2. Singapore
|
5,000,000
|
573
|
3. Hong Kong
|
7,000,000
|
561
|
4. Taiwan
|
23,000,000
|
560
|
5. Kore
|
50,000,000
|
554
|
6. Macao (Çin)
|
1,000,000
|
538
|
7. Japonya
|
127,000,000
|
536
|
8. Liechtenstein
|
35,168
|
535
|
9. İsviçre
|
8,000,000
|
531
|
10. Hollanda
|
17,000,000
|
523
|
Ortalama=
|
23,559,555.55
|
552,4
|
Bu 10 ülkenin ortalama nüfusu yaklaşık 24 milyon olurken
otalama puan olarak 552,4 hesaplanabilmektedir. Japonya'yı bunların arasından
çıkaracak olursak ortlama nüfus 10 milyon civarında olacaktır. Ortalama puanda
554 civarına çıkacaktır. Aslında veriler üzerinde bu kadar oynamadan da Nüfusu
çok olan ülkelerin bu yarışta başarısız olduklarını söylemek için çok uğraşmaya
gerek yoktur. Değişik açıklamlar ileri sürmek mümkün olabilir. Bu konuya
şimdilik girmeyeceğim fakat nüfus ile üst düzey başarılı olan öğrencilerin
toplam sayıları arasındaki bağlantı bana ilginç geldi paylaşmak için yazıyorum.
Bu noktadan sonra üst düzey problem çözme becerilerinde (5+6) ülkelerin
dağılımlarını ve nüfus bilgilerini kullanarak kaba hesaplamalar yapacağım (PISA 2012 verileriyle). Burada bir küçük not, PISA 2012'de öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerileri 6 seviye olarak belirlenmiş ve her bir seviye için ayrı ayrı sorular sorulup cevapları değerlendirilmiştir. En üst seviye 6 olarak belirtilmiş raporda.
OECD ülkelerini nüfus yoğunlukları, PISA 2012 2,3,4,5,6 seviye yüzdeleri ve 5+6. seviyedeki öğrenci yüzdelerini nüfusa
göre büyükten küçüğe göre sıralayacak
olursak en büyük nüfus ile ABD birinci sıraya otururken Türkiye 6. sırada yer
alıyor. Problem çözme becerilerinde son dinlediğim toplantılarda Türkiye çokca
İsrail ve Şili ile kıyaslandığı için onları da farklı renklerde göstereceğim.
Nüfusa göre yapılmış
sıralama;
Ülke
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
5+6
|
Ülke Nüfusu
|
15 yas ogrenci
|
Sinava Giren
|
|
1
|
United States
|
22,8
|
27,0
|
20,4
|
8,9
|
2,7
|
11,6
|
318.025.000
|
3 985 714
|
6.111
|
2
|
Brazil
|
26,9
|
17,4
|
6,6
|
1,5
|
0,4
|
1,8
|
202.545.000
|
3 574 928
|
20.091
|
3
|
Russian Federation
|
27,0
|
27,9
|
15,7
|
5,9
|
1,4
|
7,3
|
143.700.000
|
1 272 632
|
6.418
|
4
|
Japan
|
14,6
|
26,9
|
29,2
|
16,9
|
5,3
|
22,3
|
127.140.000
|
1 241 786
|
6.351
|
5
|
Germany
|
20,3
|
25,6
|
22,0
|
10,1
|
2,7
|
12,8
|
80.716.000
|
798 136
|
5.001
|
6
|
Turkey
|
31,4
|
21,2
|
9,4
|
2,0
|
0,2
|
2,2
|
76.667.864
|
1 266 638
|
4.848
|
7
|
Hong Kong-China
|
16,3
|
27,4
|
26,5
|
14,2
|
5,1
|
19,3
|
70.700.000
|
84 200
|
4.670
|
8
|
France
|
20,5
|
28,4
|
22,6
|
9,9
|
2,1
|
12,0
|
65.885.000
|
792 983
|
5.682
|
9
|
England
|
20,2
|
26,5
|
22,7
|
10,9
|
3,3
|
14,3
|
63.705.000
|
738 066
|
12.659
|
10
|
Italy
|
22,5
|
28,0
|
22,3
|
8,9
|
1,8
|
10,8
|
60.021.955
|
605 490
|
38.142
|
11
|
Korea
|
12,9
|
23,7
|
28,8
|
20,0
|
7,6
|
27,6
|
50.219.669
|
687 104
|
5.033
|
12
|
Colombia
|
22,2
|
11,3
|
3,9
|
0,9
|
0,2
|
1,2
|
47.587.000
|
889 729
|
11.173
|
13
|
Spain
|
23,6
|
24,2
|
15,9
|
6,2
|
1,6
|
7,8
|
46.609.700
|
423 444
|
25.335
|
14
|
Poland
|
25,7
|
26,0
|
15,7
|
5,8
|
1,1
|
6,9
|
38.496.000
|
425 597
|
5.662
|
15
|
Canada
|
19,0
|
25,8
|
22,9
|
12,4
|
5,1
|
17,5
|
35.344.962
|
417 873
|
21.548
|
16
|
Malaysia
|
27,8
|
15,7
|
5,2
|
0,8
|
0,1
|
0,9
|
30.111.000
|
544 302
|
5.197
|
17
|
Australia
|
19,4
|
25,8
|
22,6
|
12,3
|
4,4
|
16,7
|
23.487.100
|
291 967
|
17.774
|
18
|
Shanghai-China
|
17,5
|
27,4
|
26,2
|
14,1
|
4,1
|
18,3
|
23.019.148
|
108 056
|
6.374
|
19
|
Chile
|
28,6
|
22,2
|
8,8
|
1,9
|
0,2
|
2,1
|
17.620.000
|
274 803
|
6.857
|
20
|
Netherlands
|
19,9
|
26,0
|
22,0
|
10,9
|
2,7
|
13,6
|
16.850.100
|
194 000
|
4.460
|
21
|
Belgium
|
18,3
|
24,5
|
22,0
|
11,4
|
3,0
|
14,4
|
11.190.649
|
123 469
|
9.690
|
22
|
Czech Republic
|
20,7
|
27,2
|
21,8
|
9,5
|
2,4
|
11,9
|
10.512.400
|
96 946
|
6.535
|
23
|
Portugal
|
25,5
|
28,1
|
18,4
|
6,2
|
1,2
|
7,4
|
10.477.800
|
108 728
|
5.722
|
24
|
Hungary
|
23,9
|
22,4
|
13,0
|
4,6
|
1,0
|
5,6
|
9.879.000
|
111 761
|
4.810
|
25
|
Sweden
|
23,9
|
26,3
|
17,6
|
7,0
|
1,8
|
8,8
|
9.658.301
|
102 087
|
4.739
|
26
|
United Arab Emirates
|
22,0
|
14,2
|
6,4
|
2,1
|
0,4
|
2,5
|
9.346.000
|
48 824
|
11.500
|
27
|
Austria
|
21,8
|
26,9
|
21,9
|
9,0
|
2,0
|
10,9
|
8.504.850
|
93 537
|
4.756
|
28
|
Israel
|
20,1
|
18,5
|
13,7
|
6,7
|
2,1
|
8,8
|
8.169.700
|
118 953
|
6.061
|
29
|
Bulgaria
|
22,1
|
14,1
|
5,6
|
1,4
|
0,2
|
1,6
|
7.245.677
|
70 188
|
5.282
|
30
|
Serbia
|
26,7
|
25,8
|
14,3
|
4,1
|
0,6
|
4,7
|
7.181.505
|
80 089
|
4.684
|
31
|
Denmark
|
24,1
|
27,8
|
19,0
|
7,2
|
1,6
|
8,7
|
5.627.235
|
72 310
|
7.481
|
32
|
Finland
|
20,0
|
27,1
|
23,5
|
11,4
|
3,6
|
15,0
|
5.453.784
|
62 523
|
8.829
|
33
|
Slovak Republic
|
24,3
|
25,6
|
16,2
|
6,3
|
1,6
|
7,8
|
5.415.949
|
59 723
|
5.737
|
34
|
Singapore
|
13,8
|
21,9
|
27,0
|
19,7
|
9,6
|
29,3
|
5.399.200
|
53 637
|
5.546
|
35
|
Norway
|
21,5
|
24,7
|
19,4
|
9,7
|
3,4
|
13,1
|
5.109.056
|
64 917
|
4.686
|
36
|
Ireland
|
23,8
|
27,8
|
18,8
|
7,3
|
2,1
|
9,4
|
4.593.100
|
59 296
|
5.016
|
37
|
Croatia
|
26,8
|
22,9
|
13,2
|
4,0
|
0,8
|
4,7
|
4.290.612
|
48 155
|
6.153
|
38
|
Uruguay
|
22,4
|
13,2
|
5,3
|
1,1
|
0,1
|
1,2
|
3.286.314
|
54 638
|
5.315
|
39
|
Chinese Taipei
|
17,8
|
26,3
|
25,9
|
14,6
|
3,8
|
18,3
|
2.607.428
|
328 356
|
6.046
|
40
|
Slovenia
|
25,4
|
23,7
|
15,8
|
5,8
|
0,9
|
6,6
|
2.062.579
|
19 471
|
7.229
|
41
|
Estonia
|
21,8
|
29,2
|
22,2
|
9,5
|
2,2
|
11,8
|
1.311.870
|
12 649
|
5.867
|
42
|
Macao-China
|
17,5
|
29,5
|
28,9
|
13,8
|
2,8
|
16,6
|
1.000.000
|
6 600
|
5.335
|
43
|
Montenegro
|
23,9
|
13,8
|
4,6
|
0,7
|
0,1
|
0,8
|
620.029
|
8 600
|
4.744
|
Bu ülkeleri eğer 5+6. seviyede yer alan bireylerin %
oranlarına göre sıralayacak olursak bu sefer Singapur birinci olurken Türkiye 36.
sırada yer alıyor (İsrail 23, Şili 37).
Aynı bilgilerin 5+6
ortalama puan %lerine göre sıralama;
Ülke
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
5+6
|
Ülke Nüfusu
|
15 yas ogrenci
|
Sinava Giren
|
|
1
|
Singapore
|
13,8
|
21,9
|
27,0
|
19,7
|
9,6
|
29,3
|
5.399.200
|
53 637
|
5.546
|
2
|
Korea
|
12,9
|
23,7
|
28,8
|
20,0
|
7,6
|
27,6
|
50.219.669
|
687 104
|
5.033
|
3
|
Japan
|
14,6
|
26,9
|
29,2
|
16,9
|
5,3
|
22,3
|
127.140.000
|
1 241 786
|
6.351
|
4
|
Hong Kong-China
|
16,3
|
27,4
|
26,5
|
14,2
|
5,1
|
19,3
|
70.700.000
|
84 200
|
4.670
|
5
|
Chinese Taipei
|
17,8
|
26,3
|
25,9
|
14,6
|
3,8
|
18,3
|
2.607.428
|
328 356
|
6.046
|
6
|
Shanghai-China
|
17,5
|
27,4
|
26,2
|
14,1
|
4,1
|
18,3
|
23.019.148
|
108 056
|
6.374
|
7
|
Canada
|
19,0
|
25,8
|
22,9
|
12,4
|
5,1
|
17,5
|
35.344.962
|
417 873
|
21.548
|
8
|
Australia
|
19,4
|
25,8
|
22,6
|
12,3
|
4,4
|
16,7
|
23.487.100
|
291 967
|
17.774
|
9
|
Macao-China
|
17,5
|
29,5
|
28,9
|
13,8
|
2,8
|
16,6
|
1.000.000
|
6 600
|
5.335
|
10
|
Finland
|
20,0
|
27,1
|
23,5
|
11,4
|
3,6
|
15,0
|
5.453.784
|
62 523
|
8.829
|
11
|
Belgium
|
18,3
|
24,5
|
22,0
|
11,4
|
3,0
|
14,4
|
11.190.649
|
123 469
|
9.690
|
12
|
England
|
20,2
|
26,5
|
22,7
|
10,9
|
3,3
|
14,3
|
63.705.000
|
738 066
|
12.659
|
13
|
Netherlands
|
19,9
|
26,0
|
22,0
|
10,9
|
2,7
|
13,6
|
16.850.100
|
194 000
|
4.460
|
14
|
Norway
|
21,5
|
24,7
|
19,4
|
9,7
|
3,4
|
13,1
|
5.109.056
|
64 917
|
4.686
|
15
|
Germany
|
20,3
|
25,6
|
22,0
|
10,1
|
2,7
|
12,8
|
80.716.000
|
798 136
|
5.001
|
16
|
France
|
20,5
|
28,4
|
22,6
|
9,9
|
2,1
|
12,0
|
65.885.000
|
792 983
|
5.682
|
17
|
Czech Republic
|
20,7
|
27,2
|
21,8
|
9,5
|
2,4
|
11,9
|
10.512.400
|
96 946
|
6.535
|
18
|
Estonia
|
21,8
|
29,2
|
22,2
|
9,5
|
2,2
|
11,8
|
1.311.870
|
12 649
|
5.867
|
19
|
United States
|
22,8
|
27,0
|
20,4
|
8,9
|
2,7
|
11,6
|
318.025.000
|
3 985 714
|
6.111
|
20
|
Austria
|
21,8
|
26,9
|
21,9
|
9,0
|
2,0
|
10,9
|
8.504.850
|
93 537
|
4.756
|
21
|
Italy
|
22,5
|
28,0
|
22,3
|
8,9
|
1,8
|
10,8
|
60.021.955
|
605 490
|
38.142
|
22
|
Ireland
|
23,8
|
27,8
|
18,8
|
7,3
|
2,1
|
9,4
|
4.593.100
|
59 296
|
5.016
|
23
|
Israel
|
20,1
|
18,5
|
13,7
|
6,7
|
2,1
|
8,8
|
8.169.700
|
118 953
|
6.061
|
24
|
Sweden
|
23,9
|
26,3
|
17,6
|
7,0
|
1,8
|
8,8
|
9.658.301
|
102 087
|
4.739
|
25
|
Denmark
|
24,1
|
27,8
|
19,0
|
7,2
|
1,6
|
8,7
|
5.627.235
|
72 310
|
7.481
|
26
|
Slovak Republic
|
24,3
|
25,6
|
16,2
|
6,3
|
1,6
|
7,8
|
5.415.949
|
59 723
|
5.737
|
27
|
Spain
|
23,6
|
24,2
|
15,9
|
6,2
|
1,6
|
7,8
|
46.609.700
|
423 444
|
25.335
|
28
|
Portugal
|
25,5
|
28,1
|
18,4
|
6,2
|
1,2
|
7,4
|
10.477.800
|
108 728
|
5.722
|
29
|
Russian Federation
|
27,0
|
27,9
|
15,7
|
5,9
|
1,4
|
7,3
|
143.700.000
|
1 272 632
|
6.418
|
30
|
Poland
|
25,7
|
26,0
|
15,7
|
5,8
|
1,1
|
6,9
|
38.496.000
|
425 597
|
5.662
|
31
|
Slovenia
|
25,4
|
23,7
|
15,8
|
5,8
|
0,9
|
6,6
|
2.062.579
|
19 471
|
7.229
|
32
|
Hungary
|
23,9
|
22,4
|
13,0
|
4,6
|
1,0
|
5,6
|
9.879.000
|
111 761
|
4.810
|
33
|
Serbia
|
26,7
|
25,8
|
14,3
|
4,1
|
0,6
|
4,7
|
7.181.505
|
80 089
|
4.684
|
34
|
Croatia
|
26,8
|
22,9
|
13,2
|
4,0
|
0,8
|
4,7
|
4.290.612
|
48 155
|
6.153
|
35
|
United Arab Emirates
|
22,0
|
14,2
|
6,4
|
2,1
|
0,4
|
2,5
|
9.346.000
|
48 824
|
11.500
|
36
|
Turkey
|
31,4
|
21,2
|
9,4
|
2,0
|
0,2
|
2,2
|
76.667.864
|
1 266 638
|
4.848
|
37
|
Chile
|
28,6
|
22,2
|
8,8
|
1,9
|
0,2
|
2,1
|
17.620.000
|
274 803
|
6.857
|
38
|
Brazil
|
26,9
|
17,4
|
6,6
|
1,5
|
0,4
|
1,8
|
202.545.000
|
3 574 928
|
20.091
|
39
|
Bulgaria
|
22,1
|
14,1
|
5,6
|
1,4
|
0,2
|
1,6
|
7.245.677
|
70 188
|
5.282
|
40
|
Uruguay
|
22,4
|
13,2
|
5,3
|
1,1
|
0,1
|
1,2
|
3.286.314
|
54 638
|
5.315
|
41
|
Colombia
|
22,2
|
11,3
|
3,9
|
0,9
|
0,2
|
1,2
|
47.587.000
|
889 729
|
11.173
|
42
|
Malaysia
|
27,8
|
15,7
|
5,2
|
0,8
|
0,1
|
0,9
|
30.111.000
|
544 302
|
5.197
|
43
|
Montenegro
|
23,9
|
13,8
|
4,6
|
0,7
|
0,1
|
0,8
|
620.029
|
8 600
|
4.744
|
Eğer sırlamayı verilen %'leri kullanarak 5+6. seviyedeki birey sayılarına göre yapacak
olursak birinci ABD oluyor, Türkiye ise 15. (İsrail 22, Chile 31) sıraya
geliyor.
Aynı bilgilerin 5+6.
seviyedeki Birey sayısı
Ülke
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
5+6
|
Ülke
Nüfusu
|
15 yas
ogrenci
|
Sinava
Giren
|
5+6
Birey
|
|
1
|
United States
|
22,8
|
27,0
|
20,4
|
8,9
|
2,7
|
11,6
|
318.025.000
|
3 985 714
|
6.111
|
463.358
|
2
|
Japan
|
14,6
|
26,9
|
29,2
|
16,9
|
5,3
|
22,3
|
127.140.000
|
1 241 786
|
6.351
|
276.556
|
3
|
Korea
|
12,9
|
23,7
|
28,8
|
20,0
|
7,6
|
27,6
|
50.219.669
|
687 104
|
5.033
|
189.840
|
4
|
England
|
20,2
|
26,5
|
22,7
|
10,9
|
3,3
|
14,3
|
63.705.000
|
738 066
|
12.659
|
105.210
|
5
|
Germany
|
20,3
|
25,6
|
22,0
|
10,1
|
2,7
|
12,8
|
80.716.000
|
798 136
|
5.001
|
101.994
|
6
|
France
|
20,5
|
28,4
|
22,6
|
9,9
|
2,1
|
12,0
|
65.885.000
|
792 983
|
5.682
|
95.406
|
7
|
Russian Federation
|
27,0
|
27,9
|
15,7
|
5,9
|
1,4
|
7,3
|
143.700.000
|
1 272 632
|
6.418
|
92.588
|
8
|
Canada
|
19,0
|
25,8
|
22,9
|
12,4
|
5,1
|
17,5
|
35.344.962
|
417 873
|
21.548
|
73.271
|
9
|
Brazil
|
26,9
|
17,4
|
6,6
|
1,5
|
0,4
|
1,8
|
202.545.000
|
3 574 928
|
20.091
|
65.530
|
10
|
Italy
|
22,5
|
28,0
|
22,3
|
8,9
|
1,8
|
10,8
|
60.021.955
|
605 490
|
38.142
|
65.142
|
11
|
Chinese Taipei
|
17,8
|
26,3
|
25,9
|
14,6
|
3,8
|
18,3
|
2.607.428
|
328 356
|
6.046
|
60.133
|
12
|
Australia
|
19,4
|
25,8
|
22,6
|
12,3
|
4,4
|
16,7
|
23.487.100
|
291 967
|
17.774
|
48.749
|
13
|
Spain
|
23,6
|
24,2
|
15,9
|
6,2
|
1,6
|
7,8
|
46.609.700
|
423 444
|
25.335
|
33.019
|
14
|
Poland
|
25,7
|
26,0
|
15,7
|
5,8
|
1,1
|
6,9
|
38.496.000
|
425 597
|
5.662
|
29.283
|
15
|
Turkey
|
31,4
|
21,2
|
9,4
|
2,0
|
0,2
|
2,2
|
76.667.864
|
1 266 638
|
4.848
|
27.657
|
16
|
Netherlands
|
19,9
|
26,0
|
22,0
|
10,9
|
2,7
|
13,6
|
16.850.100
|
194 000
|
4.460
|
26.399
|
17
|
Shanghai-China
|
17,5
|
27,4
|
26,2
|
14,1
|
4,1
|
18,3
|
23.019.148
|
108 056
|
6.374
|
19.726
|
18
|
Belgium
|
18,3
|
24,5
|
22,0
|
11,4
|
3,0
|
14,4
|
11.190.649
|
123 469
|
9.690
|
17.750
|
19
|
Hong Kong-China
|
16,3
|
27,4
|
26,5
|
14,2
|
5,1
|
19,3
|
70.700.000
|
84 200
|
4.670
|
16.245
|
20
|
Singapore
|
13,8
|
21,9
|
27,0
|
19,7
|
9,6
|
29,3
|
5.399.200
|
53 637
|
5.546
|
15.712
|
21
|
Czech Republic
|
20,7
|
27,2
|
21,8
|
9,5
|
2,4
|
11,9
|
10.512.400
|
96 946
|
6.535
|
11.540
|
22
|
Israel
|
20,1
|
18,5
|
13,7
|
6,7
|
2,1
|
8,8
|
8.169.700
|
118 953
|
6.061
|
10.493
|
23
|
Colombia
|
22,2
|
11,3
|
3,9
|
0,9
|
0,2
|
1,2
|
47.587.000
|
889 729
|
11.173
|
10.236
|
24
|
Austria
|
21,8
|
26,9
|
21,9
|
9,0
|
2,0
|
10,9
|
8.504.850
|
93 537
|
4.756
|
10.232
|
25
|
Finland
|
20,0
|
27,1
|
23,5
|
11,4
|
3,6
|
15,0
|
5.453.784
|
62 523
|
8.829
|
9.380
|
26
|
Sweden
|
23,9
|
26,3
|
17,6
|
7,0
|
1,8
|
8,8
|
9.658.301
|
102 087
|
4.739
|
8.962
|
27
|
Norway
|
21,5
|
24,7
|
19,4
|
9,7
|
3,4
|
13,1
|
5.109.056
|
64 917
|
4.686
|
8.513
|
28
|
Portugal
|
25,5
|
28,1
|
18,4
|
6,2
|
1,2
|
7,4
|
10.477.800
|
108 728
|
5.722
|
8.033
|
29
|
Denmark
|
24,1
|
27,8
|
19,0
|
7,2
|
1,6
|
8,7
|
5.627.235
|
72 310
|
7.481
|
6.301
|
30
|
Hungary
|
23,9
|
22,4
|
13,0
|
4,6
|
1,0
|
5,6
|
9.879.000
|
111 761
|
4.810
|
6.231
|
31
|
Chile
|
28,6
|
22,2
|
8,8
|
1,9
|
0,2
|
2,1
|
17.620.000
|
274 803
|
6.857
|
5.699
|
32
|
Ireland
|
23,8
|
27,8
|
18,8
|
7,3
|
2,1
|
9,4
|
4.593.100
|
59 296
|
5.016
|
5.553
|
33
|
Malaysia
|
27,8
|
15,7
|
5,2
|
0,8
|
0,1
|
0,9
|
30.111.000
|
544 302
|
5.197
|
4.767
|
34
|
Slovak Republic
|
24,3
|
25,6
|
16,2
|
6,3
|
1,6
|
7,8
|
5.415.949
|
59 723
|
5.737
|
4.677
|
35
|
Serbia
|
26,7
|
25,8
|
14,3
|
4,1
|
0,6
|
4,7
|
7.181.505
|
80 089
|
4.684
|
3.795
|
36
|
Croatia
|
26,8
|
22,9
|
13,2
|
4,0
|
0,8
|
4,7
|
4.290.612
|
48 155
|
6.153
|
2.277
|
37
|
Estonia
|
21,8
|
29,2
|
22,2
|
9,5
|
2,2
|
11,8
|
1.311.870
|
12 649
|
5.867
|
1.487
|
38
|
Slovenia
|
25,4
|
23,7
|
15,8
|
5,8
|
0,9
|
6,6
|
2.062.579
|
19 471
|
7.229
|
1.291
|
39
|
United Arab Emirates
|
22,0
|
14,2
|
6,4
|
2,1
|
0,4
|
2,5
|
9.346.000
|
48 824
|
11.500
|
1.237
|
40
|
Bulgaria
|
22,1
|
14,1
|
5,6
|
1,4
|
0,2
|
1,6
|
7.245.677
|
70 188
|
5.282
|
1.105
|
41
|
Macao-China
|
17,5
|
29,5
|
28,9
|
13,8
|
2,8
|
16,6
|
1.000.000
|
6 600
|
5.335
|
1.096
|
42
|
Uruguay
|
22,4
|
13,2
|
5,3
|
1,1
|
0,1
|
1,2
|
3.286.314
|
54 638
|
5.315
|
638
|
43
|
Montenegro
|
23,9
|
13,8
|
4,6
|
0,7
|
0,1
|
0,8
|
620.029
|
8 600
|
4.744
|
71
|
Türkiye 5+6. seviyedeki
öğrenci sayısı olarak İsrail ve Şili'nin toplamından fazla sayıda
öğrenciye sahip olduğu görünüyor (neredeyse 2 katı!). Aslında ben bu sayıların
Türkiye için gerçeği tam anlamıyla yansıtmadığını düşünüyorum. Bu konuyu biraz
sonraya bırakıp dikkatinizi bir noktaya çekmek istiyorum. Bütün PISA
sunumlarında benim anladığım bizim öğrencilere "Yemedikleri peynirin
tanımı" sorulduğu için bizim öğrenciler ne yedilerse onu çok başarılı bir
şekilde anlatıyorlar. Bizdeki eğitim sistemi PISA 2012'nin 5 ve 6. seviye
sorularına yönelik olarak öğrencilerimize herhangi bir katkı yapmıyor.
Öğrencilerimiz yoğunlukla çoktan seçmeli sınavlara yönelik olarak
hazırlanıyorlar ve bu da onları en fazla 3. seviyeye kadar getirebiliyor
(%88.4). 4,5,6. seviyelerdeki öğrenci lerimiz ise sadece % 11.6 olarak
görünüyor. Bu noktada, öğrencileri ve
eğitim sistemini konuşurken öğrencilerin bu tür sorularla karşılaşabileceği bir
sistemin özellikle gündeme gelmesi ve buna uygun "Ölçme ve
Değerlendirme" yapabilecek öğretmenlerin sistem içerisinde yer alaması
gerekiyor. Aslında, kuruduğum bu son cümle çok tehlikeli geliyor bana, nedenine
gelince hemen öğretmen yetiştirme müfredatlarına daha fazla "Ölçme -
Değerlendirme" dersi koyalım kolaycılığını içinde barındırıyor. Türk
eğitim sisteminin çözüm kümesi 3M'ye (müfredat, metod, materyal, bununla ilgili
bir yazıyı daha önce paylaşmıştım) şıkıştığı için bulunan çözümler problemleri
çözmüyor. Sorunun tamamını anlayabilecek olursak birlikte çözüm
üretebiliriz.
Yukarıdaki bilgileri olumlu yönde (hiç günahı olmayan öğrenciler lehine) biraz daha
yorumlamaya çalışacak olursak, PISA 2102, Problem çözme becerileri
kıyaslamalarına birey sayıları olarak baktığımıza elimizde 27.657 öğrenci var, bu sayı bundan önce de bundan kötü değildi. Bu sayı yukarıda söylediğim gibi Israil
ve Şili'nin toplamından fazla (fakat hala İsrail'den teknoloji transferi
yapıyoruz), önemli olan ülke olarak bu çocuklarımızın başına bundan sonra ne
geleceği, nasıl eğitilecekleri, hangi okullara gidecekleri, sonunda ne tür
imkanlara kavuşaçakları konusunda bir plan, program, strateji .... ye sahip
miyiz? Eğer değilsek, bu çoçukları suçlamaktan vazgeçelim, çünkü onlar
ellerinden geldiğince en iyisini yapmaya çalışıyorlar. sürekli sonuçlar kötü
diyecek olursak bir süre sonra onlarda inanacak olurlarsa (öğrenilmiş
çaresizlik) durum o zaman gerçekten vahim olabilir.
"Sorunlar ayrıca onlarla aynı düzlemde kalarak da çözülmez"
M. Yaşar Özden
Sayın Hocam,
YanıtlaSilYazınız bana; düşük not aldığında öğretmen verdi, yüksek not aldığındaysa ben aldım diyen öğrenci zihniyetini hatırlattı, her ne kadar durum burada tam tersi olsa da. Size katılıyorum; öğrencileri suçlamaktan vazgeçmeliyiz,çünkü; her ne kadar soruları onlar çözüyor olsa da sınava aileler, eğitimciler ve hatta tüm ülke(bizi etkileyen diğer dinamikler) hep birlikte giriyoruz.
“We always hope for the easy fix: the one simple change that will erase a problem in a stroke. But few things in life work this way. Instead, success requires making a hundred small steps go right - one after the other, no slipups, no goofs, EVERYONE PITCHING IN.”
Atul Gawande (an American journalist)
Saygılar,
Özlem
Yasar Hocam,
YanıtlaSilYaziniz gercekten okurlari dusundurucu nitelikte olmus. Oncelikle sunu belirtmek isterimki ben PISA sonuclarinin gercegi yansitmadigini dusunuyorum. Sonucta her ulkenin kendine gore bir mufredati, gecmesi gerektigi sinavlari vs. var. Ozellikle ABD nin problem cozme becerilerindeki basarisinin bizden daha yuksek puan almasi beni cok sasirtti. ABD de yasayan birisi olarak bizim ogrencilerimizin cok daha basarili olduklarini ve yeterli sartlar saglandiginda daha iyilerini yapabildikleri inancindayim. Dediginiz gibi artik ogrencilere sucu atmak yerine “Biz gerekli sartlari sagliyormuyuz?”, “Problem cozme becerilerini kazandirabiliyor muyuz?”, “Bizim egitim sistemimizde problem cozme becerilerini kazanip kazanmadilarini olcuyor muyuz?” gibi sorular sormamiz gerekiyor diye dusunuyorum. Egitim hayatlari boyunca ogrenciler sinavlarda basarili olmak icin coktan secmeli sorulara odaklanmis durumdalar. Dogal olarak ogretmenler de coktan secmeli testlerle ogrencilerini degerlendiriyorlar. Belki mufredati uygulamak zorunda olduklarindan, belki degerlendirmesi kolay oldugundan, belki de ogrencilerin sinavlarda basarili olmasi coktan secmeli sorularla olculdugunden…. Bu liste daha da uzayip gider. Ama eminim Turkiye’de el uzatilmasini bekleyen bir cok zeki cocuk var. Ogrenciler basarisiz demek yerine, biz ogrencilere gerekli becerileri kazandirabiliyormuyuz ve bunlari derslerimizde olcebiliyor muyuz diye soralim. Burada ogretmenlere de cok yuk dustugunu dusunuyorum. ABD’de ogretmenlerin dersleri ve ogrencileri icin yaptiklari hazirliklari gordukce buyuk bir hayranlikla izledigimi itiraf etmeliyim.
Saygilar,
Ismihan