Merhaba:
Bir önceki paylaştığım yazıda sayın Selçuk Şirin'in Hürriyet
gazetesine yazdığı "Çocuklarımız Bilgisayar Kullanmayı Bilmiyor"
başlıklı yazısından sonra sayın Arif
Altun hocamızda Facebook sayfasında duyurusunu yaptığı 2014 yılında yayınlanan
araştırmalarında;
- Özmen, B. & Altun, A. (2014). Undergraduate students' experiences in programming: Difficulties and obstacles. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(3), 9-27. http://www.tojqi.net/arti…/TOJQI_5_3/TOJQI_5_3_Article_1.pdf
- Özdinç, F. ve Altun, A. (2014). Bilişim teknolojileri öğretmeni adaylarının programlama sürecini etkileyen faktörler. İlköğretim Online, 13(4), 1531-1541. http://ilkogretim-online.org.tr/vol13say4/v13s4m24.pdf
Her iki yayın Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Bölümlerinde okuyan ve İnternet Tabanlı Programlama dersine devam eden
öğrencilerin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Her iki çalışmada nitel
araştırma desenleri kullanıldığı için her ne kadar genelleme yapmaya elverişli
olmasa da bulgular algoritmik düşünce becerilerinin ne kadar önemli olduğunu vurgulaması açısından çok önem
taşımaktadır. Bu iki yayında da atıf yapılan bir başka 2014 yılı yayında ise;
- Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online (13)1, 1-4.
Çağımız okullarında programlama eğitimi gereksiniminin
önemine vurgu yaparak bu konuyu tartışmışlardır. İlgili makalenin giriş
kısmında Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümlerinin kuruluşundan
da bahsedilerek kısa bir bilgi verilmiştir. Bu bölümlerin kurulmasında ve
kurulan bölümün ilk kurucu bölüm başkanı olarak bende daha önce bir yazı
paylaşmıştım "Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi BölümlerininBaşlangıcı?" kuruluş amacının netleşmesi amacıyla okumanızı öneririm.
Yazıya dönecek olursam, Yukarıda verdiğim kaynaklardan
birkaç cümle alıntı yapacağım ve yorumu sizlere bırakacağım..
...In this study, where undergraduate students' views on the
causes of failure in programming courses and the problems they had encountered
in programming were examined. In this regard, it has been observed that
students’ difficulties were mainly related to programming knowledge,
programming skills, understanding semantics of the program and debugging; in
addition, programming knowledge came to
the front among others. Difficulties related to programming knowledge
can be listed in the following
order; syntax, knowing the concepts or principles related to
the programming language, remembering the functions and its parameters,
defining variable and choosing the decision structures and loops that will be
used in program.....
......Students whose previous programming experience are
higher (advanced programmers) highlighted that programming performance is
dependent on preparing an algorithm. Similarly, Bednarik and Tukiainen (2004)
stated that while advanced programmers build hypotheses before writing a
program, novice programmers start with writing the program directly. Preparing
algorithm become prominent as the primarily issue for especially novice
programmers who begin learning a new programming language (Eryılmaz,
2003)......
..... İleri düzey katılımcılar program yazmaya başlamadan
önce diğer gruplara göre daha uzun süre zihinlerinde tasarlama süreci
geçirdiğini belirtmektedir. Benzer şekilde, Bednarik ve Tukiainen (2006),
program yazma sürecini göz izleme ile inceledikleri çalışmalarında deneyimli
katılımcıların önce hipotezler kurduğunu belirtirken, acemi kullanıcıların
doğrudan kod yazma sürecine geçtikleri sonucuna ulaşmıştır....
.... Bu araştırmada deneyimli katılımcıların bilgi düzeyinin
daha yüksek olduğu görülmektedir. Döngüyü okuma süreçlerinde ileri düzey
katılımcılar döngüyü adım adım döndürmekte, düşük düzey katılımcılar ise
yüzeysel olarak incelemektedir. Benzer biçimde, Crosby ve Stelovsky (1990),
deneyimin algoritma okumada etkisini araştırdıkları çalışmalarında deneyimin,
okuma stratejilerini etkilediğini ve daha deneyimli kişilerin önemli bölgelerde
daha fazla zaman geçirdiğini belirtmektedir......
..... Programlama dili öğrenme oldukça uzun bir zaman
gerektiren zor bir süreçtir. Özellikle lisans düzeyindeki programlama dersleri
çoğunlukla üst düzey düşünme becerileri gerektirdiği için genellikle giriş
seviyesinde programlama bilgisine sahip öğrenciler tarafından oldukça zor
olarak algılanmaktadır (Tan, Ting ve Ling, 2009; Gültekin, 2006)....
...... Ayrıca, programlama deneyimi yüksek olan öğrenciler,
programlama başarısının algoritma oluşturmaya bağlı olduğunu vurgulamışlardır.
Algoritma oluşturma, özellikle bir programlama dilini yeni öğrenmeye başlayan
öğrencilerin en başta öğrenmesi gereken konu olarak öne çıkmaktadır (İmal ve
Eser, 2009; Eryılmaz, 2003). Ancak öğrenciler, algoritma oluşturmayı vakit
alıcı ve zor bir süreç olarak algıladıkları için (Futschek ve Moschitz, 2010)
programlama derslerinde algoritmik düşünmeyi geliştirme en büyük problemlerden
biri olarak görülmektedir (Ziatdinov ve Musa, 2012).......
....Sonuç olarak, öğrencilerin programlama sürecinde
yaşadıkları güçlükleri ve karşılaştıkları engelleri en aza indirebilmek için
özellikle yükseköğretim kurumlarında uygun programlama eğitimi verilmesi
gerekmektedir (Fessakis, Gouli ve Mavroudi, 2013). Mevcut müfredatın
programlama derslerinin saatlerinin artırılması ve bu derslerin kapsamının
genişletilmesi suretiyle yeniden düzenlenmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Ayrıca, programlama eğitimine daha fazla önem verilmelidir (Akpınar & Alt
un, 2014); bu kapsamda, programlama eğitimi söz konusu sorunlar ve mevcut durum
dikkate alınarak yapılmalıdır.......
Yukarıda alıntılar yaptığım yayınlardan benim anladığım
ALGORİTMİK DÜŞÜNME BECERİLERİNİN programlama için çok önemli olduğudur. Sonuç
olarak şeklinde başlayan paragrafta PROGRAMLAMA EĞİTİMİ konusunda yazılanlara
katılıyorum. Ancak, ben bu işin YÜKSEKÖĞRETİM'e bırakılmasının çok geç
olacağını ÇAĞDAŞ NESİLLERİN okulöncesinden başlayarak ALGORİTMİK, BİLGİSAYARCA
(COMPUTATIONAL) DÜŞÜNME BECERİLERİYLE donanacak şekilde bir Temel Eğitim
almalarının doğru olacağını düşünüyorum. Bunun gerçekleşmesi için de
"Bilgisayar Eğitimi’nin müfredatı, yöntemleri, ve materyalleri göz önünde
bulundurularak yeniden yapılandırılacak "Bilgisayar Eğitimi"
bölümlerinden mezun olacak öğretmenler aracılığıyla verilmesinin doğru olacağı
görüşümü tekrarlıyorum.
Özetle söylemek gerekirse, hem uluslararası sınavlar hem de
akademik çalışmalar çağdaş bireylerde algoritmik, bilgisayarca düşünme
becerilerinin olması gerektiğini ve bunun ne kadar erken olursa o kadar iyi
olacağını doğrular yöndedir. Koskoca, 19. Milli Eğitim Şurası'nda bu çerçevede
bir karar alınmamış olması ve konunun tartışılmamış olması beni çok
umutlandırıyor :-)
"İlgililer bilgisiz, bilgililer ilgisiz" diye bir
deyiş hatırlıyorum yukarıda verdiğim kaynaklar bilgililerin ilgili olduğunu
gösteriyor, şimdi sorun ilgililere kalıyor. Eğer, bilgili olduklarını
düşünüyorlarsa bunlar ve benzeri kaynakların gereğini yapmak İLGİLİ olarak
onlara kalıyor. Yapacak olurlarsa, her zaman kendilerini kutlayıp bir katkı
gerekirse memnuniyetle yapmaya hazır olduğumuzu söyleyerek bitireyim..
Saygılarımla,
M. Yaşar Özden
Hocam yazılarınızı hep takip ediyorum ve bir BÖTE mezunu olarak gerçekten ne öğretmeni olduğumuzu çok güzelce anlattınız. En yakın zamanda ilgililerin bizim sadece word ve excel öğretmeni olmadığımızı anlaması dileği ile....
YanıtlaSilHocam yazınız çok güzel olmuş.Algoritmik düşünmenin önemine çok güzel anlatmışsınız.İnsanlar bunu anlamıyor bilgisayar eğitimi konusunda da sadece bilgisayar kullanmayı öğretileceğini düşünüyorlar, çocuklar bilgisayar kullanıyor diyorlar.Bilmiyorlar ki bilgisayar eğitiminin amacı bilgisayar kullanımını öğretmek değil, düşünce yapısını geliştirmek.Bir problem karşısında çıkabilecek tüm durumları düşünmeyi öğretmek, bir duruma farklı çözümler bulmayı öğretme.Tekrar elinize sağlık hocam.
YanıtlaSil