Semptomatik tedavi
sağlık teriminin açıklaması için internet'i karıştırınca karşımıza şöyle bir
tanımlama çıkıyor; hastalığın temel etkenini değil, hastanın şikâyetlerini gidermeye
yönelik tedavi.
Benzeri şekilde Koruyucu
Hekimlik diyerek bir araştırma gerçekleştirince ise; hastalığın
oluşmadan önlenmesi amacını taşıyan hizmetler bütünüdür tanımıyla
karşılaşıyoruz.
Şimdi, PISA sonuçlarıyla bu kavramların ne ilgisi var diye
soracak olursanız bir örnekle anlatmaya çalışayım, bizde bilinen çalışan tedavi
yöntemi ne yazık ki Semptomatik olanı, yakınlarınızdan birisi eğer başım
ağrıyor derse hemen bu semptom'dan yola çıkarak aspirin iç diye tedavi önerisi
sunmayacak kimse yoktur yakın çevremizde. Evet, bu çok kolay, uygulaması
zahmetsiz bir çözüm önerisidir, çoğu zamanda çalışır sonuçlar elde edebiliriz.
Fakat, eğer sorun aspirin çözümlerle çözülemeyecek kadar derinde ise bu durumda
sadece zaman kaybetmekten başka bir işe yaramaz bu çözüm. Burada, anlatmaya
çalıştığım yaklaşımı eğer koca bir eğitim siteminin sorunlarını çözmede
kullanmaya çalışırsanız bugün karşılaştığımız sorunlar bir kader haline gelir
ve PISA gibi, TIMSS ve PIRLS (http://timss.bc.edu/
) gibi uluslararası sınavların sonuçları açıklandığında aspirin çözüm öneren
çok olur, peki aynı
çözüm kümesini kullanarak farklı sonuçlar elde etmek mümkün mü? bu sorunun
cevabını A. Einstein daha önce verdiği için ben bu konuya girmeyeceğim. Burada
asıl vurgulamak istediğim nokta, artık Semptomlara bakarak değilde henüz bu
belirtiler oluşmadan sorunların çözümüne odaklanarak yani Koruyucu
paradigmaları işe koşarak niye böyle oldu diyerek hayıflanma yerine sorunları
oluşmadan, ona göre önlemler alarak bu kaderi artık
değiştirmeliyiz. Yıllardır "Eğitim sistemimizin" sorunları konusunda
değişik yazılar yazdım ve asıl sorunun 3M olduğunu söyledim ama her zaman
olduğu gibi semptom/sorun ortaya çıkınca hemen en kolay çözüm kümesi olan Materyal, Metod
ve Müfredat üçlüsünden
değişme zamanı geleni değiştirerek çözüm bulmaya çalıştık ama gene olmadı
"Yine Yeşillendi PISA Sonuçları". Dolayısıyla, artık gelin Semptomatik
tedavi (çözümler) yerine Koruyucu çözüm kümesine gidelim ve bu işi kader
olmaktan çıkaralım, değilse bu filmi biz daha çok görürüz.
Saygılarımla,M. Yaşar Özden
Zamanin ruhunu Öğretim Teknolojileri belirliyor. Uygulamalar, zamana gore değil, siyasi tercihlere göre.
YanıtlaSil