Perşembe, Ağustos 12, 2010

ortaöğretimde geçişkenliğe olanak tanıyan, bilişim teknolojilerini ve en az bir yabancı dili iyi öğreten sistemlerin tercih edildiğini belirtti.

merhaba:
11 Ağustos 2010 tarihli Hürriyet Gazetesi köşe yazarlarından sayın Mehmet Y. Yılmaz'ın yazısından aşağıdaki alıntıyı sizlerle paylaşmak isterim..

Ortaöğretimde geçişkenlik isteniyor:
"MİLLİ Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun “Bizim işimiz sanayiye ara eleman yetiştirmek değildir” anlamındaki sözlerini eleştirmiştim.
Dün Nimet Çubukçu ile konuştum. Çubukçu, dünyada sanayiye istihdam odaklı meslek eğitiminin artık terk edildiğini söyledi.“Sanayiye istihdam odaklı mesleki eğitim çağı yakalayamaz” dedi. Artık ortaöğretimde geçişkenliğe olanak tanıyan, bilişim teknolojilerini ve en az bir yabancı dili iyi öğreten sistemlerin tercih edildiğini belirtti......

bu yazıyı görünce Milli Eğitim Bakanlığı'nda hayra alamet bir değişim oluyor galiba diyerek sayın Yılmaz'a aşağıdaki maili gönderdim:


Merhaba:
Bugunku yazinizda Milli Egitim Bakaniyla yaptiginiz gorusmeden bir alinti yapacagim;
------------------------------------------------------------------------------
….Artık ortaöğretimde geçişkenliğe olanak tanıyan, bilişim teknolojilerini ve en az bir yabancı dili iyi öğreten sistemlerin tercih edildiğini belirtti……
------------------------------------------------------------------------------
Eger bu ifade dogru ise; bizim 1-8 programinda yer alan Bilisim Teknolojileri dersimiz neden haftada 1 saat, secmeli ve kredisiz olarak ogrencilere veriliyor. Ders secmeli oldugu icin ogrenciler oyun oynamak icin aliyorlar, kredisi olmadigi icin ogretmeni takmiyorlar, yapilan sinavlarda (OKS, LGS vb) soru cikmadigi icin veliler tarafindan tercih edilmiyor. Bu yil icinde iki kez Ukrayna’ya gitme sansim oldu oradaki Bilgi ve Iletisim ogretimini inceleme sansim oldu, adamlar Ulusal Pedagoji Universitesi’nde (bizde Fakulte) bu ogretmenleri yetisitiriyorlar. 1-8’de zorunlu dersler var. 9-12 arasinda ise her yil 2 ders okutuluyor. Benzeri uygulamaya batida da rastlamak mumkun, A.B.D’de 9-12 arasinda Advanced Placement (AP) sinavinda Computer Science’ı secmek mumkun ve bu sinavdan alinan notlarla M.I.T’ye bile kayit yaptirilabiliyor. Bu sinava hazirlanmak icin ogrenci 9-12 arasinda secemeli olarak icinde JAVA programlama olan dersleri alabiliyor. Bizde 9-12 arasinda herhangi benzeri uygulama/ders olmadigi icin secmeli ya da zorunlu olarak almak mumkun degil. Tam bu noktada, biz ogrencilere bu sansi tanimadan yani ders almalarini saglamadan mi? Bilisim Teknolojileri bilen ve kullanan bireyler yetistirecegiz. Eger ders almadan oluyorsa nicin PISA, Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) gibi sinavlarda basarisiz olmamiza ragmen hala ogrencilere fen ve matematik dersleri veriyoruz. Cok ugrasmamiza ragmen bir turlu istedigimiz basariyi elde edemedigimiz yabanci dili nicin israrla ders olarak ogretmeye calisiyoruz. Madem kendi kendine ogrenilebiliyor onlari da secmeli, 1 saat ve kredisiz yapalim ve ogrenciler kendi baslarinin caresine baksinlar tipki bilgi ve ilesim teknolojilerinde  yaptigimiz gibi.
Bence bu kadar cehalet anca egitimle mumkun olabilir diye dusunuyorum. eger ilgi gosterirseniz cok mutlu olacagiz.
Saygilarimla,
 
Prof. Dr. M. Yasar Ozden,
Egitim Fakultesi Dekani,
Orta Dogu Teknik Universitesi,
06531-Ankara
http://guide.ceit.metu.edu.tr/

3 yorum:

Geek dedi ki...

merhaba hocam, çok güzel bir yazı olmuş, sık sık yazmanız ve BÖTE'nin sorunlarını buradan paylaşmanız dileğiyle. bu arada cnbc-e'de konuşmanızı izledim, BÖTE'yi çok güzel bir şekilde anlattınız, videoyu internette bulamadım, bloguma koymak istiyordum. Eğitim Fakültesi dekanlığınız için de tebrik ederim hocam.

Saruhanlı ÇPL- Bilgisayar öğretmeni dedi ki...

Sayın Hocam, günlüğünüzü görünce çok mutlu oldum. Çünkü günlerdir mesleğim konusunda umutsuzluk yaşıyorum.
Kısaca hikayemi aktarmak isterim; 2007 yılında bir ortaöğretim kurumunda göreve başladım. 3. yılımda 9. sınıflarda okutulan Bilgi ve İletişim Teknolojileri dersi seçmeli oldu. Tabii ki ygs-lys kaygısı içindeki yöneticilerimiz bu önemsiz dersi seçmedi. Ders Saatim 5'e düşünce mecburen formatör oldum.
Ama ben Öğretmen olmak için tayin istedim ve il merkezinin en kalabalık ilköğretim okuluna ikinci bilişim teknolojileri öğretmeni olarak atandım.
Bu kez Milli Eğitim Bakanlığının 21.07.2010 tarihli düzenlemesiyle Temel Eğitim 1.-5. sınıf Bilişim Teknolojileri dersine sınıf öğretmenleri tarafından Serbest Etkinlik saatleri kapsamında okutulacağını öğrendim. Ders Kitapları geçen yıldan sipariş edildiği için şimdilik okul idaresine bırakılan bu kararın (sınıf öğrt. mi Bilişim Tek. öğrt mi girsin) seneye kesin olarak sınıf öğretmenlerinden yana olacağı duyumunu aldım. Bütün bunlar bende geleceğe dair bir karamsarlık oluşturdu.
Yazınızı okurken bu son düzenleme hakkında bilginiz olup olmadığını merak ettim. Bu konuda düşüncelerinizi öğrenmekten onur duyarım.

Ayrıca yazılarınızda da belirttiğiniz üzere çağımızın en gerekli dersi olan Bilişim Teknoloji derslerine gereken önemin verilmemesi Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Teknik Servis ya da yalnız Okul Web Sitesi Hazırlayıcısı olarak görünmesinden duyduğum rahatsızlığı dile getirmek isterim.
Böte için gösterdiğiniz hassasiyet için teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim...

Naciye Maldar dedi ki...

M.I.T'ye bile gidilebiliyor derken??? Bu Computer Science dersi almakla alakali olmaktan cok AP dersleri almakla alakali. AP, advanced placement, universite seviyesinde verilen derslerdir. Bir ogrenci ne kadar cok AP dersi alirsa o kadar " college ready" demektir. Universiteler "drop-out" yapan ogrenciler yuzunden kredi kaybettikleri icin, her sene universiteye yeni basvuran ogrenciler icinden okulu basariyla bitime ihtimali en yuksek olan ogrencileri secmek isterler. Bunun en iyi gostergesi de lisede alinan AP dersleridir. Amerikada milyonlarca ogrenci AP computer Science alir ama MITye giden cok azdir.

Bizim bolumun adinin bir kismindan da anlasilabilecegi gibi ( instructional technology) bizlerin bilgisayar ogretmek kadar bilgisayarin her turlu instruction'a entegre edilmesinde de rol almamiz gerekir. Bir matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler dersi anlatilirken teknoloji nasil instruction'in kalitesini artirir, ogrencinin derse katilimini artirir bunun da dusunulmesi gerekir. Interdisciplinary calismalarin yapilmasi gereklidir. Yoksa salt bilgisayar dersi oyun oynanan bir derse kolayca donusebilir.