Salı, Mayıs 05, 2020

İletişim-Yardımlaşma Araçlarıyla Sınav Yapmak?

Merhaba:

Korona günlerinde aceleyle başladığımız Uzaktan Eğitim etkinliklerine hazırlıklı olmadığımız için bu "Yandım Allah" sezonuna en kısa yoldan bulduğumuz araçlarla uyum sağlamaya çalıştık. Başlangıç içinde başarılı olduğumuz söylenebilir. Fakat, zaman ilerleyip her eğitim/öğretim etkinliğinde olduğu iş ölçme ve değerlendirmeye gelince aceleyle bulduğumuz iletişim-yardımlaşma amacıyla tasarlanmış araçları bu amaç kullanmaya niyetlendiğimizde karşımıza bu araçların bu amaçlar için tasarlanmadığı gerçeği çıkmaya başladı. 

Aslında, bu alanda çalışanların yakından bildiği gibi bu tür Öğretim yönetim Sistemleri (ÖYS, Learning management System, LMS)  yıllardan bu yana bu tür amaçlar için başarıyla kullanılmaktaydı.  Bu kötü günlerde, öğrencilerimizle iletişim kullanmak amacıyla kulladığımız Zoom, WEBX, Big Blue Button, ve MS-Teams'in oluşturulma amaçları arasında ÖYS/LMS olarak kullanılacağı varsayımı bulunmamaktaydı. Dolayısıyla, bir ÖYS'nin yapacağı şeyleri bu araçlardan beklemek sadece hayal kurmakla eşdeğer. Doğrusu, bu iki aracı iletişim/yardımlaşma aracı ile öğrenme yönetim sistemini tek kullanıcı, tek parola ile kullanabilecek Sanal Öğrenme Ortamlarını işe koşmak olabilir.

Biz üniversite olarak, elimizin altında hazır olan (office365 üyeliğimizin bulunması nedeniyle) Microsoft Teams uyguamasını, video işlerinde (canlı toplantılar, istek üzerine video sunumu), dosya paylaşımında, ödev verilmesinde (200 kişiye kadar) hemen kullanmaya başladık. MS-Teams sayılan bu özelliklerin kullanılmasında çok başarılı olmasına rağmen hazırlanacak olan sınavlarda oluşturulabilecek soru tipi, Turnitin desteği, PDF annotation, ve en önemlisi kişi sayısındaki kısıt uygulama kullanıldıkça karşılaştığımız sorulardan bir kaçı.

Son günlerde aldığım en önemli sorulardan bir tanesi, öğrencilerin karşısına tek soru çıkarmak ve cevaplandıktan sonra geri dönmesini engellemek. Bu aslında çoğu LMS (Öğrenme Yönetim Sistemi) tarafından yapılabilmektedir. Örneğin, Moodle için Sınav parametrelerine bakacak olursanız bunun ötesinde ayarlamalar yapabileceğinizi görebileceksiniz. Fakat MS-Teams bir LMS (ÖYS) olmadığı ve o şekilde tasarlanmadığı için bu tür özellikleri bu uygulamadan beklemek doğru olmayacaktır. Belki, zaman içinde Microsoft bu durumu görüp güncellemeler yapabilir fakat o zamana kadar beklemek zorunda mıyız? Hayır :-)

DAÜ, Uzaktan Eğitim Enstitüsü olarak uzun bir zamandır Office365 sistemiyle Single Sign On (SSO) çalışan bir Öğrenme Yönetim Sistemimiz var (DAÜ - Uzaktan Eğitim Enstitüsü, Sanal Öğrenme Ortamı). 

Office365 (MS-Teams) sistemine login olabilen herkes bu sistemin doğal kullanıcısı oluyor. Yani aynı kullanıcı bilgileriyle hem MS-Teams, hemde Öğrenme Yönetim Sistemini (ÖYS) kullanmak mümkün olabiliyor. Bu yıla kadar (bu yılda dahil) ÖYS (Moodle) + Skype Kurumsal (21 haziran ayında  Microsoft emekliye ayıracak ve yerine Teams geçecek) üzerinden üniversite çapında ITEC koduyla verilen "Bilgisayara Giriş" dersleri bu yapı üzerinden 2017 yılından bu yana gerçekleştirilmektedir. 

Sonuç olarak, amaca uygun aracı seçmek en doğru strateji olacaktır, eğer öyle yapmazsak yandaki binadaki bakkala gitmek için trene binmeyi düşünmekten ileriye gidemeyeceğiz. harcadığımız zamana, emeğe, yazık etmektense kendimiz tecrübe oluşturacağımıza, konuda bilgisi olanların tecrübesinden faydalanmak daha iyi olacaktır.

Saygılarımla 

Not: Sınav ayaraları için Türkçe bir kaynak(Moodle)​​​​​​​




2 yorum:

Talat dedi ki...

Merhaba Yaşar abi
Bu işi nasıl yapabileceğimi hala net olarak anlamış değilim.
İki dönemlik (I ve II olarak) ders verdiğim için öğrencilerin performanslarını ve profillerini
biliyorum ve uzaktan sınav ile bu dönem, ölçme ve değerlendirme de bu farkı nasıl görebileceğim hala açık değil benim kafamda
iyi çalışmalar,selamlar

M. Yaşar Özden dedi ki...

Talat merhaba:
Çlçme değerlendirme için online olarak da yapabileceklerimiz var. Evet burası farklı ve yüzyüzede yaptıklarımızla birbir aynı değil. alternatif yöntemler kullanarak gene de değerlendirme yapmak mümkün.
Saygılarımla