Pazartesi, Aralık 01, 2014

Bilgisayar Eğitimi

Merhaba:

Bilgisayar Öğretmenliği konusunda epeyce yazı yazdım diye düşünürken aklıma takıldı Bilgisayar Öğretmenliği için Bilgisayar Eğitiminden konuşmak gerekiyor. Bilgisayar kelimesinin kaynağı "Computer" yabancı olduğu için bize dışarıdan gelmiş ve " Bilgisayar" olarak dilimize sayın Aydın Köksal tarafından kazandırılmıştır. Kelime olarak kabul görmesinin yanı sıra bu cihazın bilimini ve mühendisliğini öğretmek için ülkemizin saygın üniversitelerinde bölümler açıldı, yüksek lisans ve doktora programlarından bu cihazın adını taşıyan akademik dereceler verildi. Bu derecelerle akademik hayata başlayıp zaman içerisinde doçent ve profesör olanlar gene bu cihaz konusunda lisans/lisans üstü derecelerde dersler verdiler, araştırma yaptılar mezunlar verdiler. Gel gör ki, bu cihazın temel eğitim seviyesinde öğrenilmesinin önemli olduğunun farkına varanlar ne zaman ki bunu genç nesillere öğretecek onlara bu konuda yön gösterecek öğretmene ihtiyaç var dediklerinde, "bir cihazın öğretmeni mi? olur, çamaşır makinasının öğretmeni mi? var" diyen akademisyenler çıktı. Bu durumda ya bugüne kadar bir cihazın bilimini, mühendisliğini yürütenlerde bir sorun var ya da bu arkadaşların bu gerçek durum karşısında bu kadar öngörüsüz olmaları için özel bir eğitim almış olmaları gerekli diye düşünüyorum.  
21. yüzyılda bireylerin ne tür becerilerle donanmış olması konusunda yurtdışından bir siteden alıntı yapacağım;



21. yüzyılda öğrencilerden sayısal okuyazarlık becerileri bekleniyor bu modelde. Okuyazarlık konusuna bir açıklama getirmek için The International Society for Technology in Education (ISTE®)


Bu sayfada 10. madde olarak diyorki;
"10. Independently develop and apply strategies for identifying and solving routine hardware
and software problems. (4, 6)"
Türkçe meali, rutin yazılım ve donanım sorunlarına çözüm üretir ve uygular. 

9-12. sınıf öğrencilerinden beklenti daha yüksek;


1. Design, develop, and test a digital learning game to demonstrate knowledge and skills

related to curriculum content. (1, 4)

7. Design a Web site that meets accessibility requirements. (1, 5)

10. Configure and troubleshoot hardware, software, and network systems to optimize their use for learning and productivity. (4, 6)

İşin içine network'te girdi onunda çözüm önerileri bekleniyor.

Bunların dışında öğrencilerden eleştirel düşünmeleri, iletişim kurabilmeleri, oluşacak sorunlara çözüm üretmeleri, bu araçları kullanarak üretici olmaları da beklentiler arasında. Bunları gerçekleştirmeleri için öğrencilerin Algoritmik, bilgisayarca (Computational) düşünme becerilerine sahip olmalarının dışında bir yol olabilir mi? 

Yukarıda örneklemeye çalıştığım bütün bu beceriler ancak eğitim sistemi içerisinde "Bilgisayar" denilen cihazla ilgili bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması dışında olası görünmemektedir. Dolayısıyla, çözüm basit Temel Eğitim Okullarında öğrenciler hayata hazırlanırken diğer alan bilgilerinin verilmesinde olduğu gibi, 21. yüzyıl becerileri arasında önemle yer tutan bu "Bilgisayar “la ilgili bilgi, beceri ve tutumları pedagojisine uygun olarak hazırlanacak bir müfredat çerçevesinde, uygun öğretim yöntem ve materyallerini kullanmayı bilen bu amaç için yetiştirilmiş "Bilgisayar Öğretmenleri" aracılığıyla kazandırılmalıdır. Nasıl ki, Temel Eğitim Kurumlarından mezun olunca hiçbir öğrencimizden bu okul sistemini bitirince fizikçi, kimyacı, biyolog, coğrafyacı olmasını beklemiyorsak bu dersler sisteme girince de öğrencilerimiz yazılımcı, programcı, bilgisayar mühendisi olmayacaklar ama 21. yüzyıl bireylerinin mutlaka sahip olması gereken algoritmik, bilgisayarca (computational) düşünme bilgi, beceri ve tutumlarına sahip olacaklar. Çağdaşlarıyla eşit şartlarda yaşama şansını elde edebilecekler.

Temel Eğitim düzeyinde bu değişimlere paralel olarak, Üniversitelerin bu öğretmenleri yetiştirecek bölümlerinde de değişime gidilmesi gerekiyor. Şuanda var olan Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümleri, lisans seviyesinde bu öğretmenleri yetiştirecek "Bilgisayar Eğitimi" bölümlerine dönüştürülmesi faydalı olacak gibi görünüyor. Nedenine gelince Yukarıda saydığım bilgi, beceri ve tutumların öğrencilere kazandırılması konusu alan olarak "Öğretim Teknolojilerinin ilgi alanına girmemektedir. Ayrıca, Temel Eğitim Kurumlarında "Öğretim Teknolojisi Öğretmeni “ne uygun bir öğretilecek alanda bulunmamaktadır. Bu durumda, "Öğretim Teknolojisi" alanını ilgili bir enstitü altında yüksek lisans ve doktora derecesi veren bir anabilim dalı olarak bulundurmak daha mantıklı olacaktır. Bir adım daha gerekiyor. akademik yükseltmelerde önemli bir basamak olan doçentlik sınavlarında alan eğitimi "Bilgisayar Eğitimi" ve "Öğretim Teknolojileri" olarak ayrılmalıdır. Bu sayede "Öğretim Teknolojisi" alanında olduklarını söyleyen arkadaşlar kendilerine uygun yere geçebilirler ve hiç uzmanı, bilgi sahibi olmadıkları bir alan için yorum yapmaktan kurtulurlar. Değilse, yaptıkları benim "uçak mühendisliği" ya da "polimer kimyası" diye bir alan yok lisans programları kapatılsın benzetmesinden öteye geçmez. Herkes kendi işiyle uğraşsa daha iyi olacak. işine geldiğinde "Bilgisayar Eğitimi" programları yapacaksın, o alanda yükseleceksin, sonra bu programların lisans programları kapansın diyeceksin üstüne bir de bilimsel etik filan konu olunca mangalda kül bırakmayacaksın artık bunları aşalım. Daha iyi bir öneri varsa konuşalım.

Unutmadan;
Temel Eğitim'de "Bilgisayar Eğitimi" konusunda bundan sonraki çalışmalar için aşağıdaki domain adreslerinden açık kaynak bu konuda çalışmak isteyenlerle çalışmaya başlayacağım.

www.bilgisayaregitimi.web.tr
www.bilgisayaregitimi.info.tr
www.bilgisayaregitimi.tv
www.computereducation.web.tr
www.computereducation.info.tr

Saygılarımla

M. Yaşar Özden

Hiç yorum yok: